نوشته ها و مقالات

استارتاپ چیست؟مراحل رشد استارت اپ ها

مجتمع نوآوری باز کوشا | مراحل رشد استارتاپ

در تعریف استارتاپ، قبل از هر چیز باید بگوییم که استارتاپ ها مانند شرکت های معمولی، منظم و عادی که ما می شناسیم، نیستند.

استارت آپ ها، کسب وکارهایی هستند که می خواهند جهان را تغییر دهند!

بنیان گذاران استارت آپ ها، قول ارائه چیزی را به جامعه می دهند که به آن نیاز دارند. ایجاد ارزش های چشمگیر که منجر به عرضه اولیه عمومی (IPO) و بازگشت نجومی سرمایه اولیه می شود.

استارت آپ چیست؟

واژه Start-Up در زبان انگلیسی به معنای به حرکت درآوردن است. اما در فضای تجاری، استارت اپ را کسب و کار نوپایی میدانند که با بودجه ی کم، فعالیتش را شروع میکند و به دنبال توسعه است.

مرکز کسب و کارهای کوچک آمریکا، استارتاپ را کسب و کاری می داند که عموما در حیطه ی تکنولوژی شکل می گیرد و پتانسیل رشد بالایی دارد.

استارتاپ ها معمولا با آزمون محصول اولیه، کسب وکار و مدلی که از آنن پیروی می کنند را محک می زنند. در اصطلاح به این کار اعتبار سنجی بازار میگویند.

از «سیلیکون ولی» به خاطر جامعه ی سرمایه گذاری که ریسک پذیری بالایی دارد، به عنوان محبوب ترین مقصد استارتاپ ها محسوب میشود؛ چرا که کمتر استارتاپی در سیلیکون ولی، پیدا می شود که شکست خورده باشد.

مراحل رشد استارت اپ ها

مرحله پیش از بذر (pre-seed stage )

اولین مرحله قبل از راه اندازی یک کسب وکار، شناخت نیاز و بررسی میزان تقاضای آن نیاز در بازار است.

بعد از شناخت نیاز، در مرحله ی پیش از بذر باید راه حلی که برای رفع نیاز پیدا کردیم را سبک و سنگین کنیم و ببینیم هزینه و فرصتی که آن راه حل دارد تا چه میزانی سوده دارد و از چه میزانی به بعد باعث ضرر می شود.

مجتمع نوآوری باز کوشا | مراحل رشد استارتاپ

مرحله بذر (seed stage )

در این مرحله بعد از تکمیل بوم کسب و کار باید و به درست یا غلط بودن آن بپردازیم. یعنی باید رقبا را تحلیل کنیم، از مخاطبان کسب وکارمان هم یک سری اطلاعات جمع کنیم و در مجموع کسب وکارمان را موشکافانه تر بررسی کنیم.

معمولا در این مرحله، جذب سرمایه ای اتفاق نمی افتد؛ مگر از طریق سرمایه گذاران که البته احتمال خیلی کمی برای سرمایه گذاری وجود دارد..

مرحله اولیه (early stage)

مرحله ی اولیه یا همان Early stage دقیقا برای تست محصول اولیه یا همون MVP گذاشته شده است. در این مرحله بعد از طراحی محصول اولیه، با عرضه ی آن به بازار، رضایت مشتری را محک می زنیم تا به اطلاعات دقیق تری برای تدوین استراتژی توسعه خود برسیم.

مرحله رشد (growth stage)

رسیدن کسب وکارمان به این مرحله یعنی اینکه با طراحی محصول یا خدماتی که داشتیم، توانستیم میزان خوبی از تقاضا را در بازار ایجاد و برآورده کنیم. این مرحله همان نقطه ای است که، بیشترین ریسک را دارد و اگر درست و با دانش کافی جلو نرویم، احتمال شکست خیلی زیاد است.

در مرحله ی رشد، فرایند جذب و استخدام نیرو اتفاق می افتد و دقیقا جایی است که کسب وکار شروع به بزرگ شدن می کند.

مرحله گسترش ( expansion phase)

طبق تعریف مؤسسه ی Scale up انگلستان، استارتاپ گسترش یافته، استارتاپی است که توانسته است مدل کسب وکارش را به یک مدل تکرارپذیر تبدیل کند و در طول سه سال گذشته، با نرخ سالانه بیش از 20% از نظر تعداد کارمندان و از نظر گردش مالی رشد داشته باشد.

راه های رشد استارت آپ ها

✔بهترین خدمات را به مشتریان خود ارائه دهیداطمینان حاصل کنید که بالاترین کیفیت در خدمات را به مشتری خود ارائه می دهید و تا می توانید هر روز آن را بهبود دهید. تمامی مشتریان، خدمات عالی را به خاطر می سپارند و شما را به دیگران نیزپیشنهاد می کنند.

✔از شبکه های اجتماعی و تبلیغات اینترنتی استفاده نماییددنیای اینترنت و رسانه های اجتماعی یا سوشال مدیاها، ابزارهای بسیار قدرتمندی برای تبلیغ مشاغل شما به مشتریان بالقوه و کسب تجربه و بازخوردهای ارزشمند هستند. با گوش دادن و زیرنظر گرفتن اطلاعات این ابزارها، می توانید رفتارهای متشریان خود را بررسی نمایید نظرات آنها را بشنوید و مشتریان جدید جذب کنید.

✔حفظ مشتریان موجود در کنار جذب مشتریان جدیدهمیشه برای حفظ مشتریان فعلی استراتژی داشته باشید و با آن ها ارتباط برقرار نمایید. این ارتباط می تواند از طریق ایمیل و یا پیامک باشد. به عنوان مثال به مشتریان همیشگی خود، زودتر از موعد، رویدادهای تبلیغاتی و تخفیف ها را اطلاع دهید و همزمان به دنبال فرصت برای جذب مشتری های جدید باشید. بین جذب مشتری جدید و حفظ مشتریان قبلی تعادل برقرار نمایید.

شما می توانید از آموزش های اصول و فنون مذاکره بهره برده و مشتریان آن گونه که باید به خود وفادار کنید.

✔میزبانی از رویدادها مراسم ها، رویدادها در فواصل تاریخی و میزبانی کردن شما باعث شناخت مشتریان جدید و ایجاد روابط می باشد. شما می توانید بهترین مشتریان خود را به این مراسم ها دعوت نمایید و از آنها بخواهید تا دوستان خود را نیز با خود همراه کنند.

استارتاپ ها چه ویژگی هایی دارند؟ برای این که بدانید کسب و کارتان در دسته ی استارتاپ ها قرار می گیرد یا خیر، پس از اینکه متوجه شدید استارتاپ چیست؟ به دانستن و بررسی ویژگی های استارتاپ بپردازید.

ویژگی های استارتاپ

  • نوآوری جدید به همراه دارند
  • مبتنی برکارتیمی هستند (فضای خودمونی تر و غیررسمی تری در استارت اپ حاکمه )
  • عدم قطعیت بسیار بالا دارند ( ریسک شکست بالا )
  • انعطاف پذیرند ( دستورات درون استارتاپ به سرعت بررسی میشود ، آزمایش می شود و اجرا میشود)
  • مقیاس پذیر هستند ( یعنی استارتاپ توسعه پیدا میکند بدون اینکه منابعش محدود شود )

نظرات برخی از افراد مطرح در حوزه استارتاپ

  • استیوبلنک (کار آفرین در سیلیکون ولی): استارتاپ، سازمانی موقت است که برای جستجوی یک مدل تجاری تکرار پذیر و مقیاس پذیر طراحی شده است.
  • اریک ریس ( نویسنده ی کتاب استارت اپ Lean): استارتاپ، نهادی است انسانی که ساخته شده برای خلق محصول یا خدمتی نو در شرایط عدم قطعیت بسیار.
  • پیتر تیل ( نویسنده ی کتاب صفر تا یک): استارت اپ بزرگترین گروه از آدمهاست که میتوانید برای ساخت آینده ای متفاوت متقاعد کنید.

بازارابی و مارکتینگ عاملی موثر بر موفقیت استارتاپ بازاریابی و مارکتینگ به نوعی وظیفه شناساندن و رساندن محصول و خدمات شما به مشتریان را برعهده دارد. این حقیقت را به خاطر داشته باشید که محصولی با نام تجاری ناشناخته، کمتر مورد توجه قرار می گیرد و برای مشتریان هیجان انگیز نیست.

خود شما به عنوان یک خریدار در فروشگاه به دنبال برندهای شناخته شده می روید یا از محصولات معمولی استفاده می کنید؟

پس این حق را به ما بدهید که بازاریابی و مارکتینگ را در بحث راه اندازی استارت آپ مهم بدانیم و به شما نیز توصیه می کنیم که تمامی تلاش خود را به کار ببرید تا با موفقیت از این مرحله عبور کنید.

بهترین راه برای رشد بازاریابی و مارکتینگ، سپردن کار به شرکت مشاوره کسب و کار معتبر است.

از قدیم گفتند که: «کار را به کاردان بسپارید»

نمونه هایی از استارتاپ های ایرانی و خارجی ایرانی:

ایرانی:

  • طاقچه ( دانلود کتاب صوتی)
  • کشمون ( محصولات کشاورزی)
  • اسنپ (تاکسی تلفنی)

خارجی:

  • اینستاگرام (شبکه اجتماعی)
  • ایربی ان بی (اجاره مکان اقامتی)
  • اوبر (تاکسی تلفنی) اگر مدیر یک استارتاپ نوپا هستید و به مشاوره ی کسب و کار، مشاوره فروش، مشاوره برندینگ ماهرانه دارید، بهترین انتخاب پلتفرم آکادمی کسب و کار بازار است. موفقیت کنار گوش شماست!!

مجموعه نوآوری باز کوشا از همه علاقمندان در حوزه های علمی و نوآوری و فناوری دعورت می کند تا در رویداد های ما شرکت نمایند.