وبلاگ

انواع استارتاپ ها

پلتفرم نوآری باز کوشا | جمع سپاری | نوآوری باز

انواع استارتاپ

استیوبِلَنک، نویسنده‌ی وب‌گاه Xconomy  پنج نوع از استارت آپ های موفق را به این شکل معرفی می‌کند

  • استارت آپ سبک زندگی

استارت آپی محسوب می شود که با زندگی روزمره ما عجین شده است. به طور مثال شخصی که ماشین برقی برای تفریح خود در پارک، تهیه کرده است با ارائه آن به دیگران و دریافت مبلغی می تواند ماشین برقی خود را در سطح بالایی نگه دارد و تفریح بیشتری کند.

  • کسب و کارهای کوچک

در این نوع استارتاپ معمولا یک خانواده مالک آن است و آن را اداره می‌کند و بیشتر برای تامین مخارج خانواده انجام می دهند.

  • استارت آپ های گسترش‌پذیر

این نوع سود و بازدهی بیشتری دارند و عموما به صورت خوشه‌های نوآور و خلاق باهم تشکیل گروه می‌دهند. به طوریکه چند ایده خوب در کنار هم یه ایده ناب تری را تشکیل می دهد.

  • استارت آپ هایی که طراحی شده اند تا به سرعت فروخته شوند

مثلا در حوزه مسکن، استارت آپی تهیه می شود که می تواند مشکل بنگاه های املاک را به سرعت حل کند. سازنده این استارت آپ هدفش فقط فروش این استارت آپ برای شرکت های بزرگ است.

  • شرکت‌های استارت آپ بزرگ

شرکت‌های بزرگ به دلیل تغییرات در سلیقه‌ی مشتری، فناوری‌های جدید، قانون‌گذاری، رقبای جدید و … مجبور هستند تا با ایفای برنامه های جدید و استارت آپ ها نوین در میدان رقابت حضور داشته باشند.

  • استارت آپ های اجتماعی

برعکس استارتاپ‌های گسترش‌پذیر، هدف این استارتاپ‌ها این است که دنیا را تبدیل به جایی بهتر کنند، نه این‌که سهم بازار را بگیرند یا برای بنیان‌گذاران آن ثروت بسازند. بعد از بیان انواع استارتاپ برای درک بهتر مفهوم است.ارت آپ، لازم است با استارت آپ weekend آشنا شوید

استارتاپ ویکند

استارتاپ ویکند | پلتفرم نوآوری باز کوشا
استارتاپ ویکند رویدادی ۵۴ ساعته در آخر هفته می‌باشد که در آن افراد در گروه های مختلف (توسعه دهندگان، مدیران کسب و کارها و …) ایده هایشان را مطرح می‌کنند.
در واقع استارت آپ ویکند مکانی برای ارائه ایده هاست.
داوران و شرکت های سرمایه گذاری با مشاهده ایده های مختلف تصمیم به قبول یا رد ایده ها می‌گیرند. اولین تاریخچه استارتاپ ویکند startupweekend که به نوعی اولین تاریخچه استارت آپ به شکل امروزی نیز می‌باشد، به سال ۲۰۰۷ در شهر بولدر ایالت کلرادو در آمریکا برمی‌گردد. در آن رویداد ۷۰ سرمایه گذار حضور داشتند.

در ادامه این مقاله، مختصری درباره تاریخچه کارآفرینی در ایران و جهان گفته می‌شود تا در ادامه به سوالاتی مانند چگونه استارتاپ بسازیم پاسخ دهیم.

تاریخچه کارآفرینی

ابتدا لازم است مفهومی به نام مقیاس تولید را شرح دهیم.

تعریف مقیاس تولید

مقیاس تولید در واقع نشان دهنده‌ی خروجی یک واحد-معمولا صنعتی- می‌باشد. واحدهایی که نرخ خروجی بالایی دارند، حجم تولید آنها را با مقیاس تولید بالا می‌دانند.نحوه‌ی تولید در ۴ دسته‌ی زیر قرار می‌گیرد که به اختصار شرح داده خواهند شد:

  • تولید سفارشی: تولید بر اساس سفارش
  • تولید دسته ای: در تولید دسته ای هر کار از بخش های کاری مختلف می گذرد به طوری که کارهای مختلف دارای مسیرهای تولید مختلف می باشند. مشخصه این تولید ساخت تعداد محدودی از محصول در مدت زمان معین است.
  • تولید انبوه: تولید در مقیاس بالا در یک خط تولید
  • تولید پیوسته: مانند تولید مواد شیمیایی و یا تولید سیمان

با شروع قرن ۱۸، کارآفرینان از تولید در مقیاس کوچک در شهرهای کوچک، به سمت تولید انبوه حرکت کردند. در دسترس بودن انرژی و نیروی کار، باعث حرکت به این سمت شد. تقاضای روز افزون محصولات نیازمند سازماندهی مناسب بود و از سویی فضا را برای شروع کسب و کارها فراهم می‌کرد. آمریکا در این دوره نقش برجسته ای ایفا کرد و کارآفرینان مانند اندرو کارنگی، جورج مورگان، جان دی. راکفلر، فرانک کنان و هنری فورد را به وجود آوردند.

تاریخچه انواع استارتاپ در ایران

تاریخچه‌ی استارتاپ‌های معروف ایرانی که همه با آن‌ها سر و کار داریم حداکثر به ۸ تا ۱۰ سال گذشته بر می‌گردد

تاریخچه‌ی استارتاپ‌های معروفی که همه با آن‌ها سر و کار داریم و اکثراً در حوزه فناوری اطلاعات (IT) فعالیت می‌کنند حداکثر به ۸ تا ۱۰ سال گذشته بر می‌گردد.

اما اکوسیستم کارآفرینی و استارتاپی ایران پیشینه قدیمی‌تری دارد و فعالیت آن به دهه ۷۰ بر می‌گردد.

طرح پدید آوردن شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر برای اولین بار در شرکت‌هایی نظیر سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و اسپانسر پروژه‌های نوپا مانند مرکز صنایع نوین شکل گرفت.

اولین شرکت‌های پدید آمده در حوزه فناوری ارتباطات (Communication Technology) و مخابرات بودند و بخشی از زیرساخت‌های مخابراتی ایران در دهه ۷۰ و ۸۰ توسط این شرکت‌ها به وجود آمدند.

مخابرات و بایوتکنولوژی دو حوزه‌ی اصلی کسب و کار در زمینه نوآوری بودند که بعد از جنگ بر اساس نیازهای کشور شکل گرفتند. در آن زمان ادبیات استارتاپ هنوز مفهومی نداشت.

در اوایل دهه ۹۰ با به وجود آمدن مراکز رشد و شتاب‌دهنده‌ها در کنار دانشگاه‌ها، تیم‌های مختلفی پدید آمدند که منجر به رشد نیروی انسانی اکوسیستم استارتاپی ایران شدند.

استارتاپ ها و حوزه کاریشان

ردیف نام استارتاپ حوزه کاری
۱ دیجی کالا خرده فروشی اینترنتی
۲ بامیلو خرده فروشی اینترنتی
۳ آپارات اشتراک ویدئو
۴ دی جی استایل فروش اینترنتی لباس
۵ مدیسه فروش اینترنتی لباس
۶ اسنپ حمل و نقل درون شهری
۷ تپسی حمل و نقل درون شهری
۸ کارپینو حمل و نقل درون شهری
۹ علی بابا فروش بلیط هواپیما و قطار
۱۰ زورق فروش بلیط هواپیما و قطار
۱۱ جاباما رزرو هتل
۱۲ پین تا پین رزرو هتل
۱۳ تخفیفان تخفیف گروهی
۱۴ نت برگ تخفیف گروهی
۱۵ ایران رنتر اجاره وسایل و تجهیزات
۱۶ دیوار نیازمندی های آنلاین
۱۷ شیپور نیازمندی های آنلاین
۱۸ بیمه بازار بیمه
۱۹ بیمیتو بیمه
۲۰ مهمانو پذیرایی میان وعده مراسم
۲۱ میوا پذیرایی میان وعده مراسم
۲۲ روکولند سوپر مارکت آنلاین
۲۳ اسنپ فود خرید اینترنتی غذا
۲۴ ریحون خرید اینترنتی غذا
۲۵ چیلیوری خرید اینترنتی غذا
۲۶ دلینو خرید اینترنتی غذا
۲۷ مامان پز خرید اینترنتی غذا
۲۸ هفت میوه فروش اینترنتی میوه
۲۹ مستر میوه فروش اینترنتی میوه

استارت آپ های دیگری نیز وجود دارند که در حوزه های مختلف فعالیت می‌کنند. در زیر می‌توان آن ها را مشاهده کرد:

  • رزرو اقامتگاه:موسم و شب
  • فروش اپلیکیشن:کافه بازار، اول مارکت موسیقی: نواک
  • خدمات مالی:زرین پال، فون پی، وین وین، پیمنت، اکسپرس، باهمتا، پی پینگ
  • تبلیغات در موبایل:تپسل
  • فروش لوازم منزل و خوراکی:۵۰۴۰
  • خدمات منزل:هوم سرویز، اچاره، استادکار
  • آموزش:فرانش، مکتب خونه، استاد بانک، استاد سلام
  • خشک شویی آنلاین:زودشور
  • سلامت:تله طب، آزمایش آنلاین، دکتر دکتر
  • تبلیغات اینترنتی:صباویژن و ای نتورک

با توجه به لیست بالا می توان استارت آپ های مورد نیاز ایران را شناسایی کرد و با یک ایده پردازی صحیح آن را بوجود آورد

پلتفرم نوآوری باز کوشا از علاقه مندان دعوت میکن تا در مسابقات ایده پردازی در حوزه های نوآوری و فناوری بازدید و شرکت نمایند

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است