برون سپاری
خدمات برون سـپاری
نحوه کار برون سـپاری
دلایل برون سـپاری
شرکت ها اغلب به عنوان راهی برای کاهش هزینه ها، بهبود کارایی و افزایش سرعت، برون سپاری می کنند.
شرکت هایی که تصمیم به برون سپاری می کنند برای به دست آوردن چنین مزایایی به تخصص ارائه دهندگان شخص ثالث در انجام وظایف برون سپاری شده متکی هستند.
اصل اساسی این است که از آنجایی که ارائه دهنده شخص ثالث روی آن کار خاص تمرکز می کند، می تواند آن را بهتر، سریع تر و ارزان تر از شرکت استخدام کننده انجام دهد.
با توجه به چنین مزایایی، شرکتها اغلب تصمیم میگیرند که کارکردهای حمایتی را در کسبوکارشان برون سپاری کنند تا بتوانند منابع خود را به طور خاص بر شایستگیهای اصلی خود متمرکز کنند و از این طریق به آنها کمک میکنند تا مزیتهای رقابتی در بازار به دست آورند.
با این حال، برخی از شرکت ها به دلایل دیگری تصمیم به برون سپاری می کنند.
انواع برون سـپاری
روش های مختلفی برای برون سپاری یک فرآیند تجاری وجود دارد و بسته به فرآیند، ممکن است یکی بر دیگری ارجحیت داشته باشد.
به طور کلی چند نوع مختلف بر اساس فاصله بین دو عضو رابطه وجود دارد. این انواع عبارتند از:
- روی زمین. جابجایی کار یا خدمات به مکان کمهزینه در کشور خود شرکت.
- فراشورینگ. جابجایی کار یا خدمات به ارائه دهندگان شخص ثالث در خارج از کشور.
- نزدیک شدنجابجایی محل کار یا خدمات به افراد در مناطق و کشورهای اطراف، اغلب هم مرز.
قراردادهای برون سپاری نیز می توانند از نظر دامنه بسیار متفاوت باشند. برای برخی فرآیندها، مانند برنامه نویسی یا تولید محتوا، استخدام فریلنسرها بر اساس شغل به شغل ممکن است مناسب باشد. شرکتی که کل بخش فناوری اطلاعات خود را برون سپاری می کند، به یک مشارکت بلندمدت با الزامات مشخص شده نیاز دارد.
مثال ها
افزایش استفاده از دستیاران مجازی یکی از روندهایی است که برون سپاری نقش مهمی را ایفا خواهد کرد. بیشتر و بیشتر، شرکت ها از دستیارهای مجازی در سطح کسب و کار برای خودکارسازی فرآیندهای خاص استفاده می کنند. این به معنای افزایش نیاز به برنامه های کاربردی دستیار صوتی تخصصی است. بسیاری از شرکت ها ممکن است به دلایل هزینه و مهارت آن پروژه توسعه را برون سپاری کنند.
اگر شرکت آرژانتینی بود، و آن کار را “در خارج از کشور” انتخاب کرد، ممکن است برای مثال یک شرکت توسعه در هند یا انگلیس استخدام کند اگر آنها کار را “نزدیک به ساحل” انتخاب کنند، ممکن است با یک شخص ثالث کانادایی یا مکزیکی رابطه برقرار کنند. اگر آنها پروژه را “خشکی” کنند، احتمالاً با یک تجارت نزدیک ارتباط برقرار می کنند یا پیمانکاران مستقل را استخدام می کنند.
هرچه شخص ثالث به شرکت مشتری نزدیک تر باشد، تفاوت های زمانی و فرهنگی کمتری تفاوت ایجاد می کند. از آنجا که توسعه برنامه اغلب یک فرآیند ناهمزمان است، برنامه ریزی دقیق اولویت اصلی نیست و مشتریانی که به دنبال آن کار هستند ممکن است offshoring را به onshoring ترجیح دهند.
مزایا و معایب برون سـپاری
شرکت هایی که در این حوزه فعالیت می کنند باید قراردادها و روابط مستمر خود را با ارائه دهندگان شخص ثالث به اندازه کافی مدیریت کنند تا از موفقیت اطمینان حاصل کنند. برخی ممکن است متوجه شوند که منابع اختصاص داده شده به مدیریت آن روابط با منابع اختصاص داده شده به وظایف برون سـپاری شده رقابت می کند، در نتیجه احتمالاً بسیاری از مزایای آن را، اگر نگوییم همه، را نفی می کند.
شرکت ها همچنین می توانند متوجه شوند که کنترل خود را بر جنبه هایی از وظایف یا خدمات برون سپاری از دست می دهند.
به عنوان مثال
زمانی که یک شرکت عملکرد مرکز تماس خود را برون سپاری می کند، ممکن است کنترل بر کیفیت خدمات مشتری ارائه شده را از دست بدهد.
حتی اگر قرارداد شرکت با ارائهدهنده معیارهای کیفی خاصی را تعیین کند، ممکن است تصحیح یک ارائهدهنده برونسپاری دشوارتر از تصحیح یک تیم داخلی برای شرکت باشد.
شرکتهایی که برونسپاری میکنند نیز میتوانند با خطرات امنیتی شدیدی مواجه شوند، زیرا با ارائهدهندگان شخص ثالث خود اطلاعات اختصاصی یا دادههای حساس شرکت را مبادله میکنند که ممکن است توسط ارائهدهنده برونسپاری مورد سوء استفاده، سوء استفاده یا افشای سهوی قرار گیرد.
علاوه بر این، شرکتها ممکن است در وادار کردن کارمندان خود به برقراری ارتباط و همکاری مؤثر با کسانی که برای ارائهدهندگان شخص ثالث کار میکنند، با مشکلاتی مواجه شوند سناریویی که در صورت فعالیت شخص ثالث در خارج از کشور رایجتر است.
اخلاق
برون سـپاری برخی از مسائل اخلاقی را برای شرکت ها نیز مطرح کرده است.
مهمتر از همه، برخی از این عمل به دلیل تأثیر آن بر کارگران انتقاد کرده اند. کارمندان شرکت هایی که تصمیم به برون سپاری دارند اغلب تصمیم برون سـپاری را تهدیدی برای امنیت شغلی خود می دانند.
در بسیاری از موارد، این ترس موجه است زیرا آنها شغل خود را به خاطر کارگرانی که ممکن است حقوق کمتری دریافت کنند و مزایای کمتری دریافت کنند، از دست می دهند.
این سناریو همچنین انتقادات عمومی و همچنین سیاستمداران و رهبران کارگری را برانگیخته است.
شرکت ها همچنین ممکن است در نتیجه تصمیمات خود برای برون سپاری با تبلیغات منفی روبرو شوند، به طوری که مشتریان و عموم مردم این حرکت را راهی برای کاهش دستمزد و مزایای کارگران یا راهی برای کنار گذاشتن مقررات زیست محیطی، مالی یا ایمنی می دانند.
برون سـپاری در مقابل برون سـپاری
شرکت ها ممکن است در مقابل برون سـپاری تصمیم بگیرند و در عوض به برون سپاری روی آورند .
همانطور که از نام آن پیداست، تامین منابع به عمل انجام دادن کارکردهایی توسط تیمهای داخلی اشاره دارد که میتواند توسط شرکتهای خارجی یا مخاطبین انجام شود. بنابراین، برون سپاری را می توان در مقابل برون سـپاری در نظر گرفت.
گاهی اوقات تامین منابع شامل استخدام کارمندان جدید، چه به صورت دائم یا موقت، برای اجرای وظایفی است که منبع یابی می شود.
شرکتها ممکن است نیاز به سرمایهگذاری در تجهیزات، سختافزار و نرمافزار جدید در هنگام تامین منابع داشته باشند، و همچنین ممکن است نیاز به مهندسی مجدد فرآیندهای تجاری داشته باشند.
روندهای برون سـپاری و جهت گیری های آینده
اگرچه برون سـپاری به عنوان راهی برای کاهش هزینه ها و به دست آوردن کارایی تلقی می شد، اما به طور فزاینده ای به یک ابزار استراتژیک برای شرکت ها تبدیل می شود.
شرکتهای پیشرو میدانند که برونسـپاری برخی از کارکردها میتواند به آنها کمک کند تا با اجازه دادن به آنها برای دسترسی به تخصص یا فناوریهای نوآورانهای که در داخل خود ندارند، مزیت رقابتی کسب کنند.
یا با کمک به آنها در ارائه سریعتر محصولات یا خدمات؛ یا اینکه آنها را قادر می سازد تا منابع را به حوزه هایی از کسب و کار که حیاتی ترین هستند منتقل کنند. برون سـپاری هم کارایی هزینه و هم افزایش انعطاف پذیری حجم کار را ارائه می دهد.
جمع بندی
امروزه بسیاری از سازمانها برون سپاری را امری ضروری و حتی نجاتدهنده میدانند و بسیاری دیگر آن را کاری غیرمنطقی میپندارند و ترجیح میدهند تا خود تمامی کارها را انجام دهند. در این میان باید رویکردی مناسب را اتخاذ کرد، پیش از ارزیابی اینکه شما به برونسپاری نیاز دارید یا نه، باید به درک درستی از مفاهیم برونسپاری، نحوه تخصیص ریسکها، نوع قرارداد، برآورد هزینه و نیازهای سازمان و مزایای و معایب آن دست یابید تا بتوانید در شرایط پیش آمده تصمیم درستی اتخاذ کنید.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.