وبلاگ

تفاوت بین نوآوری باز و نوآوری بسته چیست؟

تفاوت بین نوآوری باز و نوآوری بسته چیست؟

 نوآوری بستـه در محیط شرکـت به صورت خودجوش گسترش می یابد اما نـوآوری بـاز دانش بیرونـی را در مدیریـت نـوآوری در اختیار می گیرد.

نوآوری باز چیست؟

واژه‌ی نوآوری که نخستین بار توسط ژوزف شومپیتر تعریف شد. او نوآوری را با توسعه اقتصادی مرتبط دانست و آن را به عنوان ترکیب جدیدی از منابع مولد ثروت، معرفی كرد.

لازم به توضیح است نـوآوری پدیده‌ای نیست که فقط یکبار رخ دهد، بلکه فرآیندی مستمر و متشکل از فرآیند تصمیم‌گیری سازمانی در تمام مراحل، از توسعه ایده جدید تا کاربردی شدن آن است. اما امروزه نـوآوری، فرآیندی تعاملی برای حل مشکل و یادگیری تعریف می‌شود. 

تغییر و تحولات سریع در زمینه فنـاوری، افزایش هزینه های نـوآوری، رقابت روزافزون در معرفی محصولات منجر به افزایش نیاز سازمان به تعامل با محیـط و ذینفـعان خـارجی شان از طریق باز کردن مرزهای سازمان برای تبادل ایده های نوآورانه شده است.

هنری چسبرو نـوآوری باز را این چنین تعریف می کند: “نـوآوری بـاز الگوریتمی مبتنی بر این فرض است که اگر شرکـت ها به دنبال ارتقای سطح فنـاوری خود هستند، می توانند از ایده های فنـاورانـه خـارجـی همانند ایده های داخلـی بهره برده و از راه های داخلـی و خارجـی متنوع به سمت و سوی بازار استفاده کنند..”

نواوری باز چیست؟ | پلتفرم نوآوری باز کوشا

مزایای نوآوری باز

  • کاهش هزینه تحقیق و توسعه
  • پتانسیل برای بهبود بهره وری و توسعه
  • ثبت نام مشتریان در اوایل فرآیند توسعه
  • افزایش دقت در تحقیقات بازاری و هدف مشتری
  • پتانسیل برای همکاری بین نوآوری های داخلی و بیرونی
  • پتانسیل برای بازاریابی ویروسی

معایب نوآوری باز

  • احتمال افشای اطلاعاتی که برای به اشتراک گذاشتن در نظر گرفته نشده اند.
  • امکان ازدست رفتن مزیت رقابتی سازمان و ناتوانی در به رخ کشیده توان نیروی های کارآزموده خود.
  • افزایش پیچیدگی های کنترل نوآوری و تنظیم اینکه چگونه افراد مختلف بر یک پروژه تاثیر بگذارند.

 

مقالات مرتبط:

مهمترین روش‌‌‌های نواوری باز

5 مرحله اجرایی در فرآیند نواوری باز

مهمترین روش‌‌‌های نـوآوری باز

نوآوری بسته چیست؟

در مقابل نـوآوری باز نوآوری بسته وجود دارد.

نـوآوری بستــه همان دیدگاهی است که شرط موفقیت را کنترل انجام گروهی فرآیند نـوآوری می داند.

بر پایه این نظر شرکت ها باید ایده های ویژه ای خلق کنند، سپس آنها را توسعه دهند، بسازند، به بازار ببرند، توزیع کنند، تامین مالی نمایند و خدمات پس از فروش ارائه دهند.

به عبارتی تمامی فعالیت های نوآوری شامل ایده پردازی، طراحی و ساخت، تولید، بازاریابی و فروش منحصرا با منابع داخلی انجام می شود.

نواوری بسته چیست؟ | پلتفرم نوآوری باز کوشا


فرق بین نــوآوری بـاز و نـوآوری بســته در شیوه ایجاد نوآوریـست.

 

اصول نوآوری باز و بسته

این اصول در جدول زیر با یکدیگر مقایسه شده اند.

اصول نوآوری باز اصول نوآوری بسته
همه افراد باهوش فعال در این حوزه، برای ما کار نمی کنند. ما باید با همه افراد باهوش داخل و بیرون از شرکت کار کنیم. افراد باهوش در این زمینه، فقط برای ما کار می کنند.
تحقیق و توسعه بیرونی می تواند ارزش قابل توجهی ایجاد کند. برای به دست آوردن سود از تحقیق و توسعه، باید خودمان نوآوری کنیم، سپس آن را وسعت دهیم.
ما مجبور نیستم برای سود کردن، خودمان را درگیر تحقیق و توسعه کنیم. اگر خودمان پیش از همه موضوعی را کشف کنیم، قبل از رقبا آن را به بازار عرضه خواهیم کرد.
اگر ما بهتر از ایده های داخلی وبیرونی استفاده کنیم، پیروز خواهیم شد. اگر ما بیشترین و بهترین ایده ها را در صنعت ایجاد کنیم، پیروز خواهیم شد.
ما باید از ایده های خود و دیگران سود ببریم و هرگاه که کسب و کار ما رشد کرد، باید ایده های جدیدی را از نیروهای بیرونی بدست بیاوریم. ما باید ایده های خود را کنترل کنیم، به طوری که رقبای ما از ایده های ما سود نبرد.

 

با توجه به موارد بالا، استفاده از هر یک از انواع نوآوری باز و بسته می تواند مزایا و معایبی را در بر داشته باشد.

شرکت های موفق هر دو نوع نوآوری را به کار می گیرند و از هر نیرویی(چه داخلی و چه خارجی) برای رشد محصولات، خدمات و فرایند های خود استفاده می کنند.

مجتمع نوآوری باز کوشا از علاقمندان و ایده پرازان که طرح یا ایده ای در حوزه نواوری و فناوری در هر زمینه ای دارند دعوت می کند تا در رویداد ها و مسابقات فناوری و نواوری ما شرکت نمایید.

 

9 پاسخ
  1. اصغر
    اصغر گفته:

    ای کاش کمی بیشتر از نوآوری باز می گفتید. حداقل چند تا نمونه میگذاشتید که بفهمیم!

    پاسخ
  2. سهیل ایزدی
    سهیل ایزدی گفته:

    @اصغر کاملا موافقم. نوآوری باز رو نمیشه در این 3 خط تعریف کرد. کلیاتش خوب بود. اما مفید نبود.

    پاسخ
  3. z_ziba
    z_ziba گفته:

    متاسفانه در ایران این جور کارها جواب نمیده. همه دنبال دزدیدن ایده ها هستند.هرجا ایده بفرستی، 2 ماه بعد میبینی خودشون اون رو اجرا کردند. بخاطر همین توی هیچ رویدادی شرکت نمیکنم.

    پاسخ
  4. asad
    asad گفته:

    من فکر میکنم بالاخره باید این دیدگاه تغییر کنه. همه جای دنیا دارن از این روش استفاده می کنن.

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است