وبلاگ

خطاهای سیستمی و انسانی در بخش IT سازمان ها

پلتفرم نوآری باز کوشا | خطاهای سیستمی و انسانی در بخش IT سازمان ها

بروز مشکل در سیستم های کامپیوتری یکی از آزاردهنده ترین مشکلاتی است که صاحبان مشاغل و کسب و کار از آن صدمه میبینند.

کم نیستند افرادی که به امید آوردن آسایش و نظم به محیط کار، بالابردن توان شرکت یا سازمان خود و پیش رفتن با مدل های روز تجارت و سرویس دهی، به سیستم ها و شبکه های کامپیوتری روی آورده اند ولی ورود این سیستم مکانیزه نه تنها مشکلی را حل نکرده بلکه مشکلی به مشکلات روزانه نیز افزوده است!

وقتی صحبت از مشاغل و سازمان ها می شود دیگر بحث بر سر سیستمی است که متشکل از شبکه ای به هم پیوسته از کامپیوتر و تجهیزات ماشینی می باشد که هدف از بکار گیری آن تسریع و بهبود فعالیت ها و در نتیجه بالابردن کیفیت ارائه خدمات در کمترین زمان، جهت رضایت خاطر مشتری است.

هر سازمان و شرکتی نیازها و رفتار سازمانی خاص خود را دارد و بر اساس این نیازها و رفتارها مشاوران فنی می توانند بعد از بررسی شرایط و محیط راه حل مناسب را ارائه و پیاده سازی کنند.

مشکلاتی که سازمان ها و مشاغل با آن برخورد می کنند را می توان به دو دسته خطا نسبت داد. اول خطای سیستمی و دوم خطای انسانی.

● خطای سیستمی

اگر هر روز درگیر مشکلاتی جدید می شوید و حتی با تغییر مشاوران و شرکت های خدماتی هنوز احساس می کنید مجموعه سیستم های موجود پاسخگوی نیازهای سازمانی و شغلی شما نیست و بجای بهبود شرایط اسباب مزاحمت کسب و کار شما را فراهم کرده است پیشنهاد می کنم یک بررسی مجدد بر روی ساختار و معماری سیستم ها در سازمان خود انجام دهید.

بسیاری از مشکلات ناشی از عدم تناسب ساختار و معماری سیستم با نیازها و اهداف سازمانی است.

پلتفرم نوآری باز کوشا | خطاهای سیستمی و انسانی در بخش IT سازمان ها

خطای سیستمی متداول ترین مشکل و بر دو نوع می باشد:

۱) خطای سخت افزاری
۲) خطای نرم افزاری

برای جلوگیری از این نوع خطاها باید نکاتی را مورد توجه قرار داد که در اینجا اشاره ای کوتاه به آن خواهم داشت.

● خطای سخت افزار

خطای سخت افزار خطرناک ترین و پر هزینه ترین مشکلات را برای مشاغل و سازمان ها ایجاد می کند.

همه مشاغل و سازمان ها از سیستم ها و شبکه ها برای بهبود ارتباطات، چرخش و دسترسی سریع اطلاعات، سهولت پروسه ها و تحلیل بر روی اطلاعات، امنیت اطلاعات و نهایتاً ارتباط با دنیای خارج استفاده می کنند و راه حل منطقی برای مدیریت این مجموعه همراه با کاهش هزینه ها و زمان این است که سعی شود تا آنجا که امکان دارد همه این امور را از یک نقطه مرکزی کنترل کنیم شاید به همین دلیل است که شما در سازمان و یا شرکت خود از یک و یا چندین دستگاه سرور استفاده می کنید.

مساله ای که اینجا ایجاد می شود این است که حالا با خوابیدن و ایجاد مشکلی برای این سرور (ها)، کسب و کار شما با مشکل و یا ضرر مواجه می شود به همین دلیل صاحبان مشاغل و مدیران حتماً باید در انتخاب سرورها بسیار دقت داشته باشند تا مطمئن شوند تکنولوژی های لازم در سرور مورد نظر جهت کاهش هر چه بیشتر خواب سیستم و حفظ اطلاعات در زمان اتفاقات لحاظ شده است.

به عنوان نمونه اگر قرار است تمامی اطلاعات حسابداری، انبارداری، مشتری و ارباب رجوع شما بر روی سرور ذخیره شود باید حتماً از تکنولوژی RAID برای ذخیره سازی اطلاعات استفاده شود.

بطور کل آنچه در معماری سخت افزار غیر از سرعت باید در نظر گرفته شود افزونگی (Redundancy) و درجه تحمل خطا (Fault-tolerance) میباشد و بدون در نظر گرفتن این گزینه ها سازمان شما با بحرانهایی روبرو خواهد شد که ریشه در خطای سخت افزاری سیستم دارد.

● خطای نرم افزار

بعد از اطمینان از کیفیت سخت افزار در پوشش دادن توقعات، متناسب با نیازها و اهداف سازمانی شما نوبت به برنامه ریزی و طراحی ساختار منطقی و نرم افزاری می رسد.

در اینجا هم می توان با Redundancy و fault-tolerance خواب سیستم را کاهش داد و خارج شدن سیستم از سرویس را مانع شد.

به عنوان نمونه میتوان امکانات موجود در سیستم عامل مایکروسافت را مثال زد که این امکان را فراهم می کند تا بتوان هر یک از سرویس های حیاتی سیستم نظیر DNS و DHCP را بصورت افزوده پیاده سازی کرد تا علاوه بر کاهش زمان خواب سیستم در مواقع بروز خطای سخت افزاری، این امکان را نیز داشته باشد تا هنگامی که یک سرور به دلیل بالا بودن حجم درخواستها قادر به پاسخگویی نیست سرویس دهنده دیگر این کار را انجام دهد.

در واقع با این کار بار شبکه بر روی هر دو سرویس دهنده تقسیم می شود که اصطلاحاً Load Balancing نام دارد و باعث افزایش Performance می شود.

مقالات مرتبط:

مدیریت فناوری و نوآوری چیست ؟

تکنولوژی چیست؟ اجزای تکنولوژی و فواید آن

این امکان در کلیه سرویس دهنده های مایکروسافت تعبیه شده است و با توجه به اینکه کسب و کار شما کدام سرویس برایش نقش حیاتی دارد می توان هر سرویس دهنده ای را، از دو سرویس نام برده شده گرفته تا سرویس دهنده بانک اطلاعاتی مایکروسافت(SQL Server) و یا سرویس دهنده پست الکترونیکی و ارتباطات مجازی (Exchange) با این مدل طراحی و اجرا کرد تا خطای نرم افزاری سیستم را به حداقل و حتی صفر کاهش داد.

نتیجه اینکه در صورت اختصاص بوجه مناسب برای بخش IT سازمان خود میتوانید بهترین استفاده را از امکانات موجود ببرید و در دراز مدت خواهید دید که تا چه حد میتواند در بهره وری سازمان د ر همه سطوح تاثیر داشته باشد.

● خطای انسانی

حتی اگر با درایت لازم یک زیر ساخت مناسب برای سازمان خود پیاده سازی کرده باشید بطوری که خطای سیستمی را به حداقل خود رسانده باشید باز هم گاهی اتفاقاتی هر چند در مقیاس کوچک فکر شما را مشغول خواهد کرد.

اگر سعی کنید تمامی اطلاعات تولید شده و سرویسها در سازمان را بر روی سرورها متمرکز کنید و همواره با ایجاد ساز و کارها و نیروهای مناسب پرسنل را در معرض آموزش مداوم جهت استفاده از سیستمهای شخصی خود قرار دهید،

با ایجاد فرهنگ استفاده از تکنولوژی الکترونیکی این مشکلات را نیز با موفقیت پشت سر خواهید گذاشت.

چنانچه سازمان و کسب و کار شما کاملاً متکی به سیستم ها است و به مرحله ای رسیده اید که به دلیل اعتماد کامل به کارایی سیستم کلیه روال هایی که قبلاً بصورت سنتی و با کاغذ انجام شده است را بر روی سیستم منتقل کرده اید و برای سازمان خود برنامه دراز مدت دارید

حتماً یک بخش IT در سازمان ایجاد کنید تا نیروی ثابتی همواره بر روی سیستم ها نظارت داشته باشد و مشکلات پرسنل را در کمترین زمان ممکن حل کند.

فرهیختگی این نیرو و مدیران سازمان می تواند در پیشبرد آنچه از آن به عنوان فرهنگ تکنولوژی الکترونیکی یاد کردم بسیار موثر باشد.

پلتفرم نوآوری باز کوشا از علاقه مندان دعوت می‌کند تا در مسابقات ایده پردازی در حوزه‌‌‌های نوآوری و فناوری بازدید و شرکت نمایند

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است