وبلاگ

نقش فناوری در صنعت هواپیمایی

فناوری در صنعت هواپیمایی | مجموعه نوآوری باز کوشا

راندمان سرعت، راحتی و ایمنی سه نمادی هستند که هوانوردی را در زبان مدرن تعریف می کنند؛

اما بااین وجود، سوانح پرواز در ایمن ترین حالت ممکن هنوز مرگبار هستند و هرازگاهی دنیا را تکان می دهند؛

بنابراین؛ هرچقدر برای توسعه فناوری تلاش شود، بازهم نمی توان صددرصد از موفقیت آن مطمئن بود.

استفاده از فناوری در صنعت هوانوردی طیف گسترده‌ای دارد که از ساخت قطعات هواپیما تا فرآیند خرید بلیت توسط مسافران و رسیدن‌شان به مقصد را دربرمی گیرد.

فناوری‌های دیجیتال در صنعت هوانوردی

مجموعه نوآوری باز کوشا | فناوری‌های دیجیتال در صنعت هوانوردی

اینترنت اشیا

صنعت هوانوردی، مانند بسیاری دیگر از صنعت‌ها، به سمت اینترنت اشیا حرکت می کند. این نه تنها به کاهش ردپای کربنی که بیشتر موردانتقاد قرار می گیرد کمک می کند، بلکه مزایای ملموس دیگری نیز به همراه دارد.

شبکه های مبتنی بر فضای ابری به عنوان زیرساخت برای تعداد بی شماری از دستگاه های مجهز به اینترنت اشیا که درحال نصب در سرتاسر فرودگاه ها هستند، خدمت می کنند.

این شبکه ها همین طور امکان ردیابی مستقیم مسافر به صورت مستقل و قابلیت بهبود امنیت را هم فراهم می کنند.

فرودگاه ها خود عملیات پرهزینه ای هستند، حتی کوچک ترین صرفه جویی در بهره وری ارائه شده بر اینترنت اشیا می تواند هزینه های قابل توجهی را کاهش دهد.

اسکن اشیا و بدن، کارت پرواز بدون کاغذ و فرآیند سوارشدن خودکار، همه این ها ازطریق پروتکل های اینترنت اشیا به هم مرتبط شده و توسط هوش مصنوعی و الگوریتم های یادگیری ماشینی تجزیه وتحلیل و رمزگشایی می شوند.

دیجیتالی شدن عامل دیگری ست که با اتخاذ فرمت الکترونیکی برای اسناد کلیدی نظارتی و ردیابی، کار خطوط هوایی را آسان کرده است.

مسافران می توانند ازطریق وب سایت شرکت های هواپیمایی به صورت آنلاین یک صندلی را انتخاب و کارت پرواز خود را ذخیره کنند.

هوش مصنوعی

درحالی که یک بیمارستان ممکن است از الگوریتم های مبتنی بر یادگیری ماشینی برای ارائه بهبود در مراقبت استفاده کند، فرودگاه ها هم باید از همان فناوری برای ارائه بینش هایی درمورد هزینه های خرده فروشی، فرآیندهای امنیتی، الگوهای سفر، امکانات حمام، پارکینگ، عادات ورود و… استفاده کنند.

چنین تجزیه وتحلیل گسترده ای تنها می تواند با کمک برنامه های مبتنی بر هوش مصنوعی و الگوریتم های یادگیری ماشینی انجام شود.

در بعضی فرودگاه ها خدمات مشتری توسط ربات ها برای هدایت مسافران، جمع آوری چمدان ها و مواردی ازاین دست انجام می شود.

مسافران با لمس صفحه، سرویس موردنظر خود را انتخاب کرده و توسط یک ربات به سمت آن هدایت می شوند.

البته این فقط فرودگاه ها نیستند که به این فناوری نیاز دارند.

صنعت هوانوردی از بینش های ارائه شده در شناسایی عیوب در موتورها، افزایش طول عمر قطعات، کاهش هزینه های تعمیر، طراحی هواپیما و خودکارسازی عملیات کارخانه ها بهره می برد.

بلاک چین

امنیت سایبری و تجربه مشتری از مبرم ترین مسائل در بخش خطوط هوایی ست و فناوری بلاک چین می تواند به ایمنی و تقویت هر دو کمک کند.

این به عنوان روش جدید برای ضبط و رمزگذاری اطلاعات شناخته می شود که هک کردن را بسیاردشوار می کند.

در بحث امنیت سایبری،CPDLC (وسیله ای برای ارتباط بین کنترلر و خلبان)، از جمله فناوری های جدید در کابین خلبان است که نظارت و ارتباطات ATC را بهبود می بخشد.

درنتیجه، احتمال برخورد در هوا به طور قابل توجهی کاهش می یابد.

قراردادهای هوشمند که ممکن است بسته به معیارهای مشخص شده خودبه خود اجرا شوند، از دیگر از فناوری های بلاک چین موردتوجه در صنعت هوانوردی هستند.

می توان از آن ها برای مدیریت طیف وسیعی از رویه های تکراری مانند صورت حساب بین خطوط هوایی و آژانس های مسافرتی متعدد، تسویه امتیازات وفاداری یا پاداش، خرید بیمه مسافرتی، پرداخت هزینه های فرودگاهی، ردیابی هواپیما، چمدان و محموله ها، مالیات و سایر هزینه ها استفاده کرد.

بیومتریک پیشرفته

عنصر حیاتی دیگر در فرودگاه های هوشمند، فناوری بیومتریک است.

فرودگاه های VINCI با تبدیل شدن به اولین اپراتور فرودگاهی در جهان ازطریق دستیار مسافرتی هوشمندی به نام مونا که بیومتریک را در کل سفر مسافر از خانه تا هواپیما به کار می گیرد، یک قدم فراتر رفته اند.

مفهوم بیومتریک نقش محوری ایفا می کنند زیرا فرودگاه ها به دنبال کاهش تعداد تعاملات فیزیکی و ایست های بازرسی در سفر مسافر هستند.

این سیستم از زمان ورود مسافران به فرودگاه مبدأ تا خروج از فرودگاه مقصد فرآیندی که باید طی شود را برای آن ها ایمن می کند و به آن تسریع می بخشد.

به طورمثال صف های طولانی روبه روی گیت ها و بازرسی چمدان ها سرعت بیشتری گرفته و ازلحاظ امنیتی به شناسایی پاسپورت های جعلی کمک می کند.

شاید جالب ترین پیشرفت دراین زمینه، عرضه فناوری Just Walk Out آمازون در بسیاری فرودگاه ها باشد که نیاز به تعاملات خرده فروشی را به کلی از بین می برد.

فناوری در بخش ارتباط با مسافران

سامانه Social CRM یا مدیریت ارتباط با مشتری: رسانه های اجتماعی هم به عنوان یک عنصر مهم در مدیریت ارتباط با مشتری کمک زیادی به این صنعت کرده اند.

شبکه های مجازی کانال های جدیدی را باز کرده که ازطریق آن شرکت ها می توانند مشتریان خود را درگیر و وفاداری آن ها را تقویت کنند.

فناوری و سرگرمی

درحالی که بسیاری از نوآوری هایی که تاکنون درمورد آن ها صحبت شد با هدف افزایش کارایی یا ظرفیت عملیاتی بودند، بسیاری از گرایش های ترجیحی مشتری با پیشرفت های فناوری اطلاعات ادامه خواهند داشت.

سرگرمی در پرواز یکی از این زمینه هاست. مشتریان دیگر تمایلی به رایانه های پیچیده پشتی ندارند که هم زمان در صدها صندلی کار کنند.

بنابراین، خطوط هوایی درتلاش هستند تا اطمینان حاصل کنند که سیستم های سرگرمی در پرواز آن ها به طور مناسب با انتظارات مصرف کنندگان امروزی مطابقت داشته باشد.

با ورود به سال 2023، سرعت بالای فناوری درحال تغییر هیجان انگیز و درعین حال نگران کننده به نظر می رسد.

همان طورکه بخش فناوری سریع تر از هر بخش دیگری به جلو می رود، مسائلی مانند امنیت سایبری با سرعت بیشتری چالش برانگیزتر می شوند.

 

مجتمع نوآوری باز کوشا از علاقمندان و ایده پردازان که طرح یا ایده ای در حوزه نوآوری و فناوری در هر زمینه ای دارند دعوت می کند تا در رویداد ها و مسابقات فناوری و نواوری ما شرکت نمایید.

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است