نوآوری باز مزایا و معایب
مزایای نوآوری باز
نوآوری باز مزایای بسیار زیادی برای شرکتها به همراه دارد و تاثیرات مثبت بسیار زیادی روی نوآوری میگذارد، ازجمله:
- دسترسی به ایدههای نوآورانه بیشتر
- دسترسی به دانش، برای مثال دانش درباره مشتریها، بازار و مواردی که از نظر تکنیکی امکان دستیابی به آنها وجود دارد.
- دیدگاههای جدید و پرهیز از عمل کردن به شیوهای ناآگاهانه
- توسعه سریعتر
- دسترسی به افراد ماهر و متخصص
- ریسک توسعه کمتر
- دریافت کمکهای عمومی از طریق همکاری
- کسب سود بیشتر از طریق همکاری
عوامل شکست و موفقیت نوآوری باز
برای اینکه نوآوری باز بهخوبی انجام شود، لازم است که شایستگی سازمانی کافی برای توسعه نوآوری با شرکا و شبکههای مختف وجود داشته باشد و موارد زیر نیز در نظر گرفته شوند:
- شبکه داخلی و خارجی؛
- فرایند نوآوری از طریق ارتباط برقرار کردن با بیرون؛
- ابزارهایی برای برقراری ارتباط و همکاری با شرکا (برای مثال ابزارهای IT)؛
- مدیریت دانش برای تضمین صلاحیتها و ایدههایی که از بیرون وارد میشوند؛
- از همه مهمتر، وجود قوانین روشن، بهویژه برای اطلاعات محرمانه، پاداش دادن، بهرهبرداری و پتنت. بسیاری از همکاریها بهخاطر نبود این موارد با شکست روبهرو شدهاند.
مقالات مرتبط:
5 مرحله اجرایی در فرآیند نوآوری باز
عوامل نرم و نگرش و رفتار شرکت نیز نقش مهمی در موفقیت نوآوری بازی میکنند.
بهرسمیت شناسی و وجود یک تصویر مثبت، برای همکاران بیرونی اهمیت بسیار زیادی دارد تا به شرکتها نزدیک شوند و تمایل داشته باشند که با آنها همکاری کنند.
باز بودن نسبت به نوآوری، باز بودن نسبت به همکاری بیرونی، اعتماد و گرایش به برد ۲ طرف، کمک زیادی به جذب همکاران بیرونی میکند.
اگر شرکت شما به عنوان یک شریک جذابیت کافی داشته باشد، ایدههای زیادی بهسمت شما جذب میشوند و همکاری با شرکای بیرونی به خوبی پیش میرود و درنتیجه موفقیت بیشتری نصیبتان میشود.
زمانی که میخواهید در یک پروژه نوآوری شریک تان را انتخاب کنید، داشتن شایستگیهای لازم تنها عاملی نیست که باید در نظر گرفته شود.
بلکه رابطه میان افرادی که کار میکنند، نیز بسیار مهم است.
تفاوتهایی که میان افراد وجود دارند روی پروژه و نتیجه نهایی آن تاثیر میگذارند.
نوآوری باز از طریق برقراری ارتباط با شرکای بیرونی، به برندسازی و شکل دادن به تصویر شرکت نیز کمک میکند.
مثال ۱: جمعآوری اطلاعات
در مرحله جمعآوری اطلاعات از هوش، خلاقیت و دانش عملی بسیاری از افراد بیرون از شرکت استفاده میشود تا یک مسئله حل شود.
مهمترین اصلی که در این مرحله وجود دارد این است که مجموعهای از افراد متعدد گرد هم آورده شوند چرا که با افزایش تعداد افراد، شانس پیدا کردن یک راه حل نوآورانه بیشتر میشود.
با توسعه شبکه وب، امکانات بیشتری برای جمعآوری اطلاعات بهوجود آمده و دسترسی به افراد آسانتر شده است.
پلتفرمهای بسیار زیادی برای جمعآوری اطلاعات وجود دارند که با هزینه بسیار کم میتوان از آنها استفاده کرد و همزمان ایدهها را توسعه داد و ارزیابیشان کرد.
مانند: پلتفرم نوآوری باز کوشا
اما پیش از اینکه کار را آغاز کنید، مواردی وجود دارند که باید آنها را در نظر بگیرید:
- جمعی که ایجاد میشود، باید شایستگیهای لازم را داشته باشد.
- برای اینکه خروجی پروژه بیهوده و ناکارامد نباشد، باید پرسشهای درستی مطرح کنید. برای این منظور باید تا جایی که امکان دارد، اطلاعات زمینهای را در اختیار افراد حاضر در پروژه قرار بدهید.
- مرحله ارزیابی به تلاشهای بسیار زیادی احتیاج دارد و نباید آن را در مرحله برنامهریزی دستکم گرفت.
- نتایجی که بهدست میآیند درنهایت باید منجر به خروجی عملی بشوند نه اینکه بیمصرف رها شوند.
- به همه ایدهها باید بهاندازه کافی توجه شود؛ چرا که همه افراد میتوانند نقش موثری در پیشرفت کار داشته باشند.
- حق بهرهبرداری از خروجی و پاداشی که به افراد تعلق میگیرد، باید شفاف و مورد توافق آنها باشد.
مثال ۲: نوآوری میان صنایع
بیش از سهچهارم از نتایج نوآوریها، درنتیجه ترکیب دانشی که پیش از این وجود داشته است، بهدست میآید.
با مرتبط کردن دانش و فعالیتهای مربوط به مدلهای کسبوکار، تکنولوژیها و فرایندهای مربوط به صنایع مختلف میتوان نوآوریهای تازهای ایجاد کرد.
برای نمونه:
- سیستم iDrive در خودروهای BMW که ایده آن از جویاستیک در صنعت بازیهای ویدئویی گرفته شده است.
- انتقال تکنولوژی سطح، از رنگ کردن خودرو به صنایع چوب.
- روش کار بسیار ساده است، باید بدون توجه به اینکه صنایع دیگر چقدر با صنعت شما تفاوت دارند، به دنبال نقاط اشتراک با آنها باشید و از این نقاط اشتراک بهعنوان فرصتی برای نوآوری استفاده کنید. این کار مستلزم موارد زیر است:
- رابطه و تبادل فشرده با شرکت ها و افراد مختلف.
- برقراری ارتباط میان چیزی که پیش از این وجود داشته است و محصول جدید و پیدا کردن شباهتهایی میان آنها برای رسیدن به ایدههای جدید.
اجرای کار نیز به همین اندازه ساده است. پس از اینکه در کنفرانس ها، نمایشگاه های تجاری یا از طریق اینترنت یک شریک بالقوه پیدا کردید، با او یک جلسه بگذارید، خودتان و ایدههایتان را معرفی کنید و پس از آن طوفان فکری را آغاز کنید.
مثال ۳: کارگاههای مشتری
برگزاری کارگاه هایی برای نوآوری یکی از مهمترین منابع توسعه محصولات جدید است.
از طریق برقراری ارتباط با مشتریها، شرکت میتواند فهم خوبی از نیازها، مسائل، انتظارات و تجربه مشتری بهدست آورد.
کاربران پیشرو نیز در اینجا نقش مهمی بازی میکنند. کاربران پیشرو مشتریها و کاربران حرفهای هستند، اکنون نیازها یا الزاماتی دارند که سایر مشتریها در آینده با آنها مواجهه خواهند شد، نسبت به نوآوری گشوده هستند، چرا که سود خوبی از آن کسب میکنند و معمولا از راهحلهای جدید استفاده میکنند.
کارگاه هایی که با مشتریها برگزار میشوند، باید بهطور مرتب در دستور کار قرار گیرند تا نیازهای بازار و مشتریها بهدرستی فهمیده و نوآوری تحریک شود.
نتیجه
هرکس که مخالف نوآوری باز باشد، درواقع مخالف نوآوری است
از آنجا که ایدهها، پتانسیلها، تکنولوژی و شایستگیهای مختلفی در شرکت وجود دارد که میتوانند منفعت خوبی برای شرکت به همراه بیاورند، لازم است همکاری خوبی با مشتریها و متخصصان بیرونی مانند دانشگاهها یا تامینکننده ها صورت بگیرد تا سرعت نوآوری بالا برود و سطح و کیفیت آن بهبود پیدا کند.
مجتمع نوآوری باز کوشا از علاقمندان و ایده پردازان که طرح یا ایده ای در حوزه نوآوری و فناوری در هر زمینه ای دارند دعوت می کند تا در رویداد ها و مسابقات فناوری و نواوری ما شرکت نمایید.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.