وبلاگ

نوآوری باز Open Innovation

پلتفرم نوآری باز کوشا | جمع سپاری | نوآوری باز

نوآوری باز یا Open Innovation چیست؟

امروزه در جهانی زندگی می‌کنیم که پیچیدگی و عدم قطعیت در آن افزایش پیدا کرده است، چرخه‌ عمر محصولات کم شده است، تغییرات به‌سرعت اتفاق می‌افتند و به بیان دقیق‌تر، نوآوری و درنتیجه اتخاذ رویکرد‌های جدید برای سرعت بخشیدن به آن اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است.

موفقیت در نوآوری شامل خلاقیت، سرعت و دانش تخصصی می‌باشد و شرکت‌ها دیگر نمی‌توانند به‌تنهایی و به کمک واحد‌های تحقیق و توسعه، از پس مخارج نوآوری برآیند.

درنتیجه لازم است فرایند نوآوری باز باشد تا شرکت‌ها قادر باشند از افراد خلاق، متخصص و بااستعدادی که در بیرون از سازمان قرار دارند، استفاده کنند و از ایده‌ها، تکنولوژی‌ها و مهارت‌های آن‌ها بهره ببرند.

اصطلاح «نوآوری باز» اولین بار در سال ۲۰۰۳ توسط «هِنری چِسبرو» ابداع شد. در گذشته محصولات جدید به‌صورت محرمانه و در پشت درهای بسته تولید می‌شدند، اما امروزه گروهی یکپارچه از مشتری‌ها، محققان، تامین‌کننده‌ها و شرکا در فعالیت‌های نوآورانه شرکت می‌کنند.

انواع نوآوری باز یا Open Innovation چیست؟

۲ نوع نوآوری باز وجود دارد:

– نوآوری باز از داخل به بیرون: 

در این رویکرد، دانش از درون سازمان شما به بیرون از آن انتقال پیدا می‌کند.

– نوآوری باز از بیرون به داخل:

در این نوع نوآوری، ایده‌ها و دانش، از بیرون سازمان به داخل سازمان شما آورده می‌شوند.

باز بودن در فرايند نوآوری معمولا در مرحله‌ کشف ایده‌ها و مرحله‌ توسعه‌ اتفاق می‌افتد.

ذی‌نفعان کلیدی و همکاران اصلی عبارتند از:

روش های دستیابی به ایده ها در نوآوری های جدید چیست؟

۱. جست‌وجو در محیط اطراف

به‌دست آوردن ایده های جدید از محیط اطراف برای تولید محصولات جدید و حل مسئله، کار نسبتا ساده‌ای است.

برای این منظور می‌توانید از رویکرد‌های زیر استفاده کنید:

  • جمع‌آوری اطلاعات: به شما کمک می‌کند که از هوش و دانش افراد بسیار زیادی استفاده کنید.
  • با استفاده از پلتفرم‌های موجود (پلتفرم نوآوری باز کوشا) یا مباحثه بر سر مفاهیم جدید، ایده‌های تازه تولید، ارزیابی و توسعه داده می‌شوند.
  • برگزاری کارگاه: برگزاری کارگاه‌هایی با مشتری‌ها، متخصصان، کاربران پیشرو، تامین‌کننده‌ها یا محققان، به توسعه محصولات جدید کمک می‌کند.
  • باز بودن ذهن: شرکت‌هایی که به‌عنوان شرکت های باز و دارای روحیه‌ همکاری و نوآور شناخته می‌شوند، خودشان نوآورانی هستند که ایده ها و تکنولوژی‌های جدید را فراهم می‌کنند.

۲. توسعه تکنولوژی‌ها و محصولات جدید

توسعه‌ نوآورانه‌ تکنولوژی ها و محصولات جدید، مستلزم دانش عملی ویژه و زمان کافی برای ایجاد یک رابطه‌ نزدیک با مشتری ها، مصرف‌کننده ها، سازمان های تحقیقاتی، دانشگاه‌ها، تامین‌کننده ها، رقبا، شرکا یا مشاور‌های تکنیکی است تا پروژه‌های نوآورانه به‌ خوبی و با دقت پیش بروند.

پلتفرم نوآوری باز کوشا | نوآوری باز چیست

سه شیوه‌ مختلف برای همکاری تحقیق و توسعه وجود دارد:

۱. قرارداد تحقیق:‌ در این شیوه یک شریک برای توسعه یک راه‌حل به‌کار گرفته می‌شود و برای انجام این کار به او پول پرداخت می‌شود.

راه‌حل ایجادشده و حقوق آن به شرکتی که شریک را به خدمت گرفته است، تعلق دارد.

می‌توان این شیوه را با برون‌سپاری مقایسه کرد.

برای مثال در یک همکاری در تحقیق و توسعه، یک دانشگاه برای کارخانه‌ خودرو‌سازی یک اسپری شیشه شوی تولید می‌کند.

۲. همکاری: در این روش راه‌حل به‌صورت مشترک توسعه پیدا می‌کند.

هزینه‌ها و منافع راه‌حل میان دو طرف تقسیم می‌شود.

توسعه تکنولوژی‌های پایه توسط شرکت‌های رقیب، مثال خوبی از این نوع همکاری است.

۳. یکپارچگی کامل از طریق تملک و ادغام استارت‌آپ‌

بیشتر بخوانید: فناوری و نوآوری چیست؟

۳. وارد کردن مشتری‌ها در فرایند نوآوری

مشتری به‌عنوان کاربر آینده نوآوری تصمیم‌ می‌گیرد آن را خریداری کند یا خیر و به این ترتیب روی موفقیت محصول تاثیر می‌گذارد.

در نتیجه در نظر گرفتن نیازها، خواسته‌ها و گرایش‌های مشتری، عامل بسیار مهمی در فرایند نوآوری است.

وارد کردن مشتری ها و مصرف کننده ها در فرایند نوآوری تاثیر بسیار زیادی روی نرخ موفقیت نوآوری‌ها می‌گذارد.

با توجه به قدرت و نقش مشتری‌ها، لازم است که موارد خاصی به آن‌ها اختصاص داده شود.

همکاری با انواع مشتری‌ها (مشتری‌‌های مستقیم، مشتریِ‌ مشتری‌ها و مصرف‌کننده‌ها)، به‌صورت زیر اتفاق می‌افتد:

  • در اولین مرحله که تحقیقات بازار انجام می‌شود، نیاز به محصولات جدید مشخص می‌شود.
  • مشتری‌ها تامین کننده ایده ها هستند و باید ایده پردازی کنند.
  • بازخوردی که از مشتری ها گرفته می‌شود، اهمیت بسیار زیادی در سراسر فرایند نوآوری دارد. ایده اولیه، مفهوم اولیه و نمونه اولیه همگی باید توسط مشتری ها آزمایش شوند.

 

پلتفرم نوآری باز کوشا | نوآوری باز چیست

همچنین بخوانید: نواوری باز مزایا و معایب

پلتفرم نوآوری باز کوشا از علاقه مندان دعوت می کند تا در مسابقات ایده پردازی بازدید و شرکت نمایند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است