نوآوری باز Open Innovation
نوآوری باز یا Open Innovation چیست؟
امروزه در جهانی زندگی میکنیم که پیچیدگی و عدم قطعیت در آن افزایش پیدا کرده است، چرخه عمر محصولات کم شده است، تغییرات بهسرعت اتفاق میافتند و به بیان دقیقتر، نوآوری و درنتیجه اتخاذ رویکردهای جدید برای سرعت بخشیدن به آن اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است.
موفقیت در نوآوری شامل خلاقیت، سرعت و دانش تخصصی میباشد و شرکتها دیگر نمیتوانند بهتنهایی و به کمک واحدهای تحقیق و توسعه، از پس مخارج نوآوری برآیند.
درنتیجه لازم است فرایند نوآوری باز باشد تا شرکتها قادر باشند از افراد خلاق، متخصص و بااستعدادی که در بیرون از سازمان قرار دارند، استفاده کنند و از ایدهها، تکنولوژیها و مهارتهای آنها بهره ببرند.
اصطلاح «نوآوری باز» اولین بار در سال ۲۰۰۳ توسط «هِنری چِسبرو» ابداع شد. در گذشته محصولات جدید بهصورت محرمانه و در پشت درهای بسته تولید میشدند، اما امروزه گروهی یکپارچه از مشتریها، محققان، تامینکنندهها و شرکا در فعالیتهای نوآورانه شرکت میکنند.
انواع نوآوری باز یا Open Innovation چیست؟
۲ نوع نوآوری باز وجود دارد:
– نوآوری باز از داخل به بیرون:
در این رویکرد، دانش از درون سازمان شما به بیرون از آن انتقال پیدا میکند.
– نوآوری باز از بیرون به داخل:
در این نوع نوآوری، ایدهها و دانش، از بیرون سازمان به داخل سازمان شما آورده میشوند.
باز بودن در فرايند نوآوری معمولا در مرحله کشف ایدهها و مرحله توسعه اتفاق میافتد.
ذینفعان کلیدی و همکاران اصلی عبارتند از:
- مصرف کننده ها
- مشتری ها
- تامین کننده ها
- دانشگاه ها
- سازمان های تحقیقاتی
- دانشجویان
- مخترعان
- استارت آپ ها
- کمپین های همکاری از صنایع دیگر
- مشاوران تکنیکی
- انجمنها
روش های دستیابی به ایده ها در نوآوری های جدید چیست؟
۱. جستوجو در محیط اطراف
بهدست آوردن ایده های جدید از محیط اطراف برای تولید محصولات جدید و حل مسئله، کار نسبتا سادهای است.
برای این منظور میتوانید از رویکردهای زیر استفاده کنید:
- جمعآوری اطلاعات: به شما کمک میکند که از هوش و دانش افراد بسیار زیادی استفاده کنید.
- با استفاده از پلتفرمهای موجود (پلتفرم نوآوری باز کوشا) یا مباحثه بر سر مفاهیم جدید، ایدههای تازه تولید، ارزیابی و توسعه داده میشوند.
- برگزاری کارگاه: برگزاری کارگاههایی با مشتریها، متخصصان، کاربران پیشرو، تامینکنندهها یا محققان، به توسعه محصولات جدید کمک میکند.
- باز بودن ذهن: شرکتهایی که بهعنوان شرکت های باز و دارای روحیه همکاری و نوآور شناخته میشوند، خودشان نوآورانی هستند که ایده ها و تکنولوژیهای جدید را فراهم میکنند.
۲. توسعه تکنولوژیها و محصولات جدید
توسعه نوآورانه تکنولوژی ها و محصولات جدید، مستلزم دانش عملی ویژه و زمان کافی برای ایجاد یک رابطه نزدیک با مشتری ها، مصرفکننده ها، سازمان های تحقیقاتی، دانشگاهها، تامینکننده ها، رقبا، شرکا یا مشاورهای تکنیکی است تا پروژههای نوآورانه به خوبی و با دقت پیش بروند.
سه شیوه مختلف برای همکاری تحقیق و توسعه وجود دارد:
۱. قرارداد تحقیق: در این شیوه یک شریک برای توسعه یک راهحل بهکار گرفته میشود و برای انجام این کار به او پول پرداخت میشود.
راهحل ایجادشده و حقوق آن به شرکتی که شریک را به خدمت گرفته است، تعلق دارد.
میتوان این شیوه را با برونسپاری مقایسه کرد.
برای مثال در یک همکاری در تحقیق و توسعه، یک دانشگاه برای کارخانه خودروسازی یک اسپری شیشه شوی تولید میکند.
۲. همکاری: در این روش راهحل بهصورت مشترک توسعه پیدا میکند.
هزینهها و منافع راهحل میان دو طرف تقسیم میشود.
توسعه تکنولوژیهای پایه توسط شرکتهای رقیب، مثال خوبی از این نوع همکاری است.
۳. یکپارچگی کامل از طریق تملک و ادغام استارتآپ
بیشتر بخوانید: فناوری و نوآوری چیست؟
۳. وارد کردن مشتریها در فرایند نوآوری
مشتری بهعنوان کاربر آینده نوآوری تصمیم میگیرد آن را خریداری کند یا خیر و به این ترتیب روی موفقیت محصول تاثیر میگذارد.
در نتیجه در نظر گرفتن نیازها، خواستهها و گرایشهای مشتری، عامل بسیار مهمی در فرایند نوآوری است.
وارد کردن مشتری ها و مصرف کننده ها در فرایند نوآوری تاثیر بسیار زیادی روی نرخ موفقیت نوآوریها میگذارد.
با توجه به قدرت و نقش مشتریها، لازم است که موارد خاصی به آنها اختصاص داده شود.
همکاری با انواع مشتریها (مشتریهای مستقیم، مشتریِ مشتریها و مصرفکنندهها)، بهصورت زیر اتفاق میافتد:
- در اولین مرحله که تحقیقات بازار انجام میشود، نیاز به محصولات جدید مشخص میشود.
- مشتریها تامین کننده ایده ها هستند و باید ایده پردازی کنند.
- بازخوردی که از مشتری ها گرفته میشود، اهمیت بسیار زیادی در سراسر فرایند نوآوری دارد. ایده اولیه، مفهوم اولیه و نمونه اولیه همگی باید توسط مشتری ها آزمایش شوند.
همچنین بخوانید: نواوری باز مزایا و معایب
پلتفرم نوآوری باز کوشا از علاقه مندان دعوت می کند تا در مسابقات ایده پردازی بازدید و شرکت نمایند.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.