وبلاگ

نوآوری باز Open Innovation

پلتفرم نوآری باز کوشا | جمع سپاری | نوآوری باز

نوآوری باز یا Open Innovation چیست؟

امروزه در جهانی زندگی می‌کنیم که پیچیدگی و عدم قطعیت در آن افزایش پیدا کرده است، چرخه‌ عمر محصولات کم شده است، تغییرات به‌سرعت اتفاق می‌افتند و به بیان دقیق‌تر، نوآوری و درنتیجه اتخاذ رویکرد‌های جدید برای سرعت بخشیدن به آن اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است.

موفقیت در نوآوری شامل خلاقیت، سرعت و دانش تخصصی می‌باشد و شرکت‌ها دیگر نمی‌توانند به‌تنهایی و به کمک واحد‌های تحقیق و توسعه، از پس مخارج نوآوری برآیند.

درنتیجه لازم است فرایند نوآوری باز باشد تا شرکت‌ها قادر باشند از افراد خلاق، متخصص و بااستعدادی که در بیرون از سازمان قرار دارند، استفاده کنند و از ایده‌ها، تکنولوژی‌ها و مهارت‌های آن‌ها بهره ببرند.

اصطلاح «نوآوری باز» اولین بار در سال ۲۰۰۳ توسط «هِنری چِسبرو» ابداع شد. در گذشته محصولات جدید به‌صورت محرمانه و در پشت درهای بسته تولید می‌شدند، اما امروزه گروهی یکپارچه از مشتری‌ها، محققان، تامین‌کننده‌ها و شرکا در فعالیت‌های نوآورانه شرکت می‌کنند.

انواع نوآوری باز یا Open Innovation چیست؟

۲ نوع نوآوری باز وجود دارد:

– نوآوری باز از داخل به بیرون: 

در این رویکرد، دانش از درون سازمان شما به بیرون از آن انتقال پیدا می‌کند.

– نوآوری باز از بیرون به داخل:

در این نوع نوآوری، ایده‌ها و دانش، از بیرون سازمان به داخل سازمان شما آورده می‌شوند.

باز بودن در فرايند نوآوری معمولا در مرحله‌ کشف ایده‌ها و مرحله‌ توسعه‌ اتفاق می‌افتد.

ذی‌نفعان کلیدی و همکاران اصلی عبارتند از:

روش های دستیابی به ایده ها در نوآوری های جدید چیست؟

۱. جست‌وجو در محیط اطراف

به‌دست آوردن ایده های جدید از محیط اطراف برای تولید محصولات جدید و حل مسئله، کار نسبتا ساده‌ای است.

برای این منظور می‌توانید از رویکرد‌های زیر استفاده کنید:

  • جمع‌آوری اطلاعات: به شما کمک می‌کند که از هوش و دانش افراد بسیار زیادی استفاده کنید.
  • با استفاده از پلتفرم‌های موجود (پلتفرم نوآوری باز کوشا) یا مباحثه بر سر مفاهیم جدید، ایده‌های تازه تولید، ارزیابی و توسعه داده می‌شوند.
  • برگزاری کارگاه: برگزاری کارگاه‌هایی با مشتری‌ها، متخصصان، کاربران پیشرو، تامین‌کننده‌ها یا محققان، به توسعه محصولات جدید کمک می‌کند.
  • باز بودن ذهن: شرکت‌هایی که به‌عنوان شرکت های باز و دارای روحیه‌ همکاری و نوآور شناخته می‌شوند، خودشان نوآورانی هستند که ایده ها و تکنولوژی‌های جدید را فراهم می‌کنند.

۲. توسعه تکنولوژی‌ها و محصولات جدید

توسعه‌ نوآورانه‌ تکنولوژی ها و محصولات جدید، مستلزم دانش عملی ویژه و زمان کافی برای ایجاد یک رابطه‌ نزدیک با مشتری ها، مصرف‌کننده ها، سازمان های تحقیقاتی، دانشگاه‌ها، تامین‌کننده ها، رقبا، شرکا یا مشاور‌های تکنیکی است تا پروژه‌های نوآورانه به‌ خوبی و با دقت پیش بروند.

پلتفرم نوآوری باز کوشا | نوآوری باز چیست

سه شیوه‌ مختلف برای همکاری تحقیق و توسعه وجود دارد:

۱. قرارداد تحقیق:‌ در این شیوه یک شریک برای توسعه یک راه‌حل به‌کار گرفته می‌شود و برای انجام این کار به او پول پرداخت می‌شود.

راه‌حل ایجادشده و حقوق آن به شرکتی که شریک را به خدمت گرفته است، تعلق دارد.

می‌توان این شیوه را با برون‌سپاری مقایسه کرد.

برای مثال در یک همکاری در تحقیق و توسعه، یک دانشگاه برای کارخانه‌ خودرو‌سازی یک اسپری شیشه شوی تولید می‌کند.

۲. همکاری: در این روش راه‌حل به‌صورت مشترک توسعه پیدا می‌کند.

هزینه‌ها و منافع راه‌حل میان دو طرف تقسیم می‌شود.

توسعه تکنولوژی‌های پایه توسط شرکت‌های رقیب، مثال خوبی از این نوع همکاری است.

۳. یکپارچگی کامل از طریق تملک و ادغام استارت‌آپ‌

بیشتر بخوانید: فناوری و نوآوری چیست؟

۳. وارد کردن مشتری‌ها در فرایند نوآوری

مشتری به‌عنوان کاربر آینده نوآوری تصمیم‌ می‌گیرد آن را خریداری کند یا خیر و به این ترتیب روی موفقیت محصول تاثیر می‌گذارد.

در نتیجه در نظر گرفتن نیازها، خواسته‌ها و گرایش‌های مشتری، عامل بسیار مهمی در فرایند نوآوری است.

وارد کردن مشتری ها و مصرف کننده ها در فرایند نوآوری تاثیر بسیار زیادی روی نرخ موفقیت نوآوری‌ها می‌گذارد.

با توجه به قدرت و نقش مشتری‌ها، لازم است که موارد خاصی به آن‌ها اختصاص داده شود.

همکاری با انواع مشتری‌ها (مشتری‌‌های مستقیم، مشتریِ‌ مشتری‌ها و مصرف‌کننده‌ها)، به‌صورت زیر اتفاق می‌افتد:

  • در اولین مرحله که تحقیقات بازار انجام می‌شود، نیاز به محصولات جدید مشخص می‌شود.
  • مشتری‌ها تامین کننده ایده ها هستند و باید ایده پردازی کنند.
  • بازخوردی که از مشتری ها گرفته می‌شود، اهمیت بسیار زیادی در سراسر فرایند نوآوری دارد. ایده اولیه، مفهوم اولیه و نمونه اولیه همگی باید توسط مشتری ها آزمایش شوند.

 

پلتفرم نوآری باز کوشا | نوآوری باز چیست

همچنین بخوانید: نواوری باز مزایا و معایب

پلتفرم نوآوری باز کوشا از علاقه مندان دعوت می کند تا در مسابقات ایده پردازی بازدید و شرکت نمایند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است