وبلاگ

کارنامه استارتاپ ها در سال 99

پلتفرم نوآری باز کوشا | جمع سپاری | نوآوری باز

رشد 100 درصدی كابران پلتفرم ترب

به گزارش روابط عمومی هسته پژوهشی کوشا به نقل از خبرگزاری آي‌تي ايران

ترب، موتور جستجوي هوشمند خريد فروشگاه هاي ايراني در سال 99، رشد 100 درصدي را در تعداد كاربران داشته و تعداد كاربران اين اپليكيشن از اوايل امسال تا كنون از 850 هزار به 1.5 ميليون كاربر در سال 99 رسيده است.

همچنين سايت ترب در حال حاضر جزو 25 سايت پربازديد ايران هست.

به گفته مدیر ماركتينگ ترب، این پلتفرم در زمان شیوع ويروس کرونا و رواج خريد آنلاين از طرف مردم در ظرف 6 ماه، 500 هزار كاربر جديد اپليكيشن جذب كرده است.

او در اين باره به آتي ايران گفت: «ترب در سال 94،   100 هزار كاربر اپليكيشن داشت و در سال 97، اين عدد به 500 هزار كاربر رسيد و هم اكنون 1.5 ميليون كاربر دارد كه پس از ديجي كالا، بيشترين كاربر را در بين اپليكيشن هاي خريد ايراني دارد. 

البته درصورتي كه كاربران سايت را هم در نظر بگيريم هر هفته بيش از 3 ميليون كاربر از اپليكيشن و سايت ترب براي اطلاع از قيمت محصول مورد نظر خود استفاده مي كنند و در حال حاضر تعداد فروشنده هاي حاضر در ترب از 6 هزار عبور كرده است.

طبق نتايج آخرين پرسشنامه، ترب دومين سرويسي هست كه افراد براي اطلاع از قيمت بازار محصول به آن رجوع مي كنند.»

تركان كامراني در ادامه با تاكيد بر هدف مجموعه ترب توضيح داد:

«بزرگترين چالش ما در ابتداي امسال اين بود كه كاربران ايراني به اندازه اي كه بايد با سرويس ترب اشنايي نداشتند و از ابتداي سال، تيم ماركتينگ ترب براي افزايش اگاهي برند ترب هدف گذاري كرد.

براي اين جامعه هدف را جامعه آنلاين ايران انتخاب كرديم و اينستاگرام را به عنوان مبناي جامعه آنلاين ايران قرار داديم و پرسشنامه اي در اين پلتفرم پخش كرديم كه در فاز نخست نشان مي داد حدود 35 درصد كاربران ايراني اينستاگرام با سرويس ترب اشنايي دارند و هدف ما اين شد كه اين را به 70درصد برسانيم.

اين هدف بزرگي براي ما بود و براي محقق شدن ان بين يك دو راهي قرار گرفتيم كه بيشتر بودجه خود را در كمپين هاي محيطي و افلاين مثل بيلبورد و تلويزيون قرار دهيم يا بيشتر بودجه را در فضاي ديجيتال هزينه كنيم.

در نهايت بعداز بررسي هاي مختلف تصميم گرفتيم برخلاف ساير برندهاي تجارت الكترونيك، روي تبليغات در حوزه ي ديجيتال تمركز كنيم.

در اين 6 ماه ترب كمپين هاي مختلفي را اجرا كرد و در نهايت طبق اخرين تحقيقات بازاري كه در اول دي 99 ترب انجام داده است شاخص اگهي برند خود را از 35 درصد به 60 درصد رسانده است.»

مقالات مرتبط:

کارنامه استارتاپ ها در سال 99: رشد 25 درصدي وب24
پادكست استارتاپ 360؛ از رشد 4 برابري فيديبو تا رشد…
کارنامه استارتاپ های ايراني در سال 1399
پادكست استارتاپ 360؛ از تاكيد رييس جمهور بر ورود…

آينده روشن خرده فروشي آنلاين او با اشاره به چالش هايي كه در اين مدت از سر گذرانده اند، گفت: «در اين مدت اتفاق هاي غيرمنتظره زيادي را از سر گذرانديم.

اما چالش اصلي ما امسال با توجه به رشد سريع ترب، از جنس منابع انساني و تغيير ساختارها بود.

يعني هم بايد منابع انساني در كمترين زمان ممكن جذب مي شد و هم ساختار فعلي با توجه به بزرگ تر شدن تيم تغيير مي كرد.» او در ادامه اظهار كرد كه تيم ترب از 20 نفر در سال 98 به 50 نفر افزايش داشته است.

كامراني در ادامه با اشاره به حجم كل خرده فروشي در ايران در قبل و بعد از كرونا مي گويد:

«قبل از شيوع بيماري كرونا طبق گزارش هاي ارائه شده سهم خريد و فروش آنلاين كالا در ايران حدود 1 درصد حجم كل خرده فروشي در كشور بوده است، در حالي كه حجم خريد و فروش آنلاين در كشور همسايه تركيه در همان دوران مشابه 6 درصد برآورد شده بود و در انگليس اين عدد به 20 درصد كل حجم خرده فروشي مي رسيد. پس از شيوع كرونا خرده فروشي آنلاين به ميزان قابل توجهي در دنيا افزايش يافت.

با اين حال ايكامرس در ايران تازه در ابتداي راه است و به گفته كارشناسان پتانسيل اندازه اين بازار تا 20 برابر شدن در سال هاي آينده پيش بيني مي شود.»

او اين پلتفرم نقش ترب را به بازيگر جديد ايكامرس دنيا با نام شاپيفای تشبيه مي كند و توضيح مي دهد: «ايكامرس از زمان شروع تاكنون دچار تحولات زيادي شده است.

آمازون بزرگترين بازيگر اين حوزه در جهان است كه به واسطه مدل ماركت پليس خود ميليون ها فروشنده در آمازون حضور دارند. ولي به نظر مي رسد مسير تكامل ايكامرس متفاوت تر از سلطه آمازون بر خرده فروشي آنلاين جهان باشد.

در چند سال اخير به گزارش نيويورك تايمز شاپيفاي مدل بيزينس آمازون را به چالش كشيده و دست روي نقطه ضعف آمازون گذاشته است و آن استقلال نداشتن فروشنده هاي آمازون و وابستگي آن ها به اين پلتفرم و همچنين كميسيون رو به افزايش آمازون كه حاشيه سود فروشندگان حاضر در آمازون را كمتر مي كند.

اين در حالي است كه فروشنده ها بيش از پيش تمايل به اين دارند كه مستقل و با برند خودشان كار كنند و رابطه مستقيم با مشتريان خود را حفظ كنند. در اين ميان هم حاشيه سود خود را با ندادن كمسيون به آمازون حفظ كنند.

شاپيفاي با فراهم كردن شرايطي به ميليون ها فروشنده اين امكان را داده است كه به راحتي فروشگاه آنلاين خود را راه اندازي كنند و با شعار «براي خودت كار كن» قصد رقابت جدي با آمازون را دارد.

شاپيفاي هم اكنون با ارزش ترين شركت در بورس كانادا است.

در ايران هم ديجي كالا به عنوان بزرگترين بازيگر اين حوزه 70 تا 80 درصد سهم بازار را دارد اما از سوي ديگر بيش از 100 هزار فروشگاه با اينماد در ايران فعاليت مي كنند كه همگي به دنبال سهمي از اين بازار رو به رشد هستند.

پلتفرم ترب هم به نوعي همانند شاپيفاي به فروشنده ها اين امكان را مي دهد كه با حفظ استقلال و برند خود فروش آنلاين خود را افزايش دهند. »

پارادوكس آمازون در دوران كرونا

ترب در سال 1400 تركان كامراني با اشاره به روند و رشد فضاي خريد و فروش آنلاين در دنيا پيش بيني مي كند كه خريد و فروش آنلاين در ايران با رشد بيشتري همراه خواهد بود.

او با اشاره به سهم خرده فروشي در در فضاي خريد و فروش آنلاين در ايران گفت:

«در حال حاضر سهم خرده فروشي آنلاين در ايران به سختي به عدد 3 مي رسد. اما اندازه اين بازار بسيار بزرگ است و ايكامرس پتانسيل خوبي براي رشد دارد.

به نظر مي رسد كه در سال 1400 هم اين روند افزايشي وجود داشته باشد و ما در ترب هم هدف خود را ادامه اين رشد فعلي قرار داديم.

يكي از مهم ترين اپديت هاي محصول ترب راه اندازي سيستم پيگيري تخلفات و اعتبارسنجي فروشنده ها است كه تا پايان سال 99 راه اندازي مي شود.

درواقع مهم ترين ضعف فروشگاه هاي اينترنتي كوچك ايجاد اعتماد در بين كاربران هست و ترب سعي دارد با ارائه ي ابزارهايي هم به فروشنده ها كمك كند تا بهتر اعتماد كاربران را جلب كنند و هم به كاربران تا فروشندگان معتبر را راحت تر شناسايي كنند.»

اين مصاحبه يكي از مطالب پرونده کارنامه استارتاپ ها در سال 99 است كه آي تي ايران در اين پرونده به ارزيابي استارتاپ ها در اين سال پرداخته است.

اين مطالب كاملا در جهت اطلاع رساني است و هيچ گونه جنبه تبليغاتي ندارد.

رشد 3 برابري سهم بازار فلايتيو در 9 ماه گذشته

کارنامه استارتاپ ها در سال 99: رشد 25 درصدي وب24

منبع خبر: روابط عمومی هسته پژوهشی کوشا

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است