وبلاگ

کشور برای غلبه بر چالش‌ ها به نوآوری شرکت‌ های خلاق نیازمند است

پلتفرم نوآری باز کوشا | کشور برای غلبه بر چالش‌ها به نوآوری شرکت‌های خلاق نیازمند است

یک نماینده مجلس گفت: ابزار خلاقیت شرکت‌ های خلاق و جوانان نوآور و خلاق، دقیقاً همان چیزی است که کشور ما برای غلبه بر چالش‌ها به آن نیاز دارد و می تواند به اکسیری برای حل چالش‌های گوناگون تبدیل شود.

رویز محمدنژاد قاضی محله نماینده حوزه انتخابیه لنگرود  در مجلس شورای اسلامی در اینباره گفت: امروز در حوزه‌های مختلف، به ویژه در بحث اقتصادی کاستی‌های وجود دارد که قابل کتمان نیست.

با توجه به اهمیت اقتصاد مقاومتی، تنها راه برون رفت از چرخه چالش‌های بی پیایان، رجوع به ابزار نوآوری، خلاقیت و ابکتار جوانان ایران اسلامی است. ما اساساً راهی جزء استفاده از ظرفیت شرکت‌ های خلاق و دانش‌بنیان، برای حل مشکلات ریز و درشت، صنایع و صنوف مختلف نداریم.

 

برون رفت از مشکلات

عضو کمیسیون انرژی مجلس، در ادامه افزود: در حال حاضر تلاش‌های خوبی در کشور برای بسط و گسترش زیست‌بوم اقتصاد دانش‌بنیان و همچنین اکوسیستم صنایع نرم و خلاق، در جریان است. هر چند این تلاش‌ها با ظرفیت‌های کشور فاصله معناداری دارد و باید سطح حمایت‌ها، چندین برابر شود.

ما از نظر تاریخی، حرکت در جاده اقتصاد دانش‌بنیان را دیر آغاز کرده‌ایم و باید با جهد و تلاش بیشتر و سرعت بخشی به این حرکت، جایگاه کشورمان را در رنکینگ بین‌المللی ارتقاء بخشیم.

برخی اذهان منفی شاید این مسئله را قبل دستیابی ندانند، اما تنوان و ظرفیت نخبگان، جوانان  خلاق و دانش‌بنیان ما می‌تواند هر سدی را از سر راه بردارد.

این نماینده مجلس که فارغ‌ التحصیل مقطع دکتری در رشته مدیریت کسب و کار است، گفت: در مجلس شورای اسلامی دیدگاه بسیار خوبی نسبت به شرکت‌ های خلاق و دانش‌بنیان وجود دارد و در حوزه تقنینی، ما از هیچ حمایتی فروگذار نخواهیم کرد.

در کشور ما زمینه و بستر فراوانی برای رشد شرکت‌ های خلاق وجود دارد، این شرکت‌ ها می‌توانند پتانسیل عظیم کشور در حوزه‌ های مانند گردشگری، میراث فرهنگی، صنایع دستی، گیاهان دارویی، صنایع دیداری و شنیداری، دیجیتال مارکتینگ و دهها حوزه دیگر را فعال کنند.

 

تفکر خلاقانه

محمدنژاد همچنین افزود: محور فعالیت شرکت‌ های خلاق، خلاقیت است و تفکر خلاقانه نیز، دقیقاً همان چیزی است که ما در کشور برای ایجاد تحول ساختاری و عارضه یابی مشکلات و چالش‌ها به آن نیاز داریم. کشورهای زیادی هستند که سالانه میلیاردها دلار در زمینه گردشگری منطق‌های درآمد کسب می کنند، تلاش شرکت‌ های خلاق برای تهیه اپلیکیشن‌ها و دیگر محصولات نوآورانه جهت رونق گردشگری، می‌تواند عاملی کلیدی در توسعه این بخش باشد.

اما پرسش این است که واقعاً مسئولین دولتی ما مثلاً در بخش گردشگری تا چه میزان از ظرفیت شرکت‌ های خلاق مطلع هستند، این هماهنگی و همکاری دو بخش دولتی و صنایع نرم و خلاق  حتماً باید توسعه یابد.

وی در تبیین بیشتر نوع حمایت‌های مورد نیاز این شرکت‌ ها، گفت: البته حمایت مالی برای توسعه کمی و کیفی هر چه بیشتر شرکت‌ های خلاق و دانش‌بنیان و استارتاپها، ضروری است.

اما شاید مقدم‌تر و حتی مهم‌تر از حمایت مالی، بحث گفتمان‌سازی و تغییر نگاه‌ها است. مسئولین کشور، مدیران ارشد و میانی، عناصر دانشگاهی و آحاد جامعه باید  نقش تعیین کننده این شرکت‌ ها و فعالان نوآور را در ایجاد تغییر باور کنند.

تنها پس از این گفتمان‌سازی جمعی در سطج کشور است که زمینه رشد مویرگی و سراسری شرکت‌ های نوآور فراهم می‌شود.

عضو دور یازدهم مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت توجه به پتانسیل‌های مناطق مختلف کشور در رشد مراکز نوآوری و خانه های خلاق گفت: ما در لنگرود در دو زمینه خاص، یعنی کشاورزی و گردشگری از مزیت بسیار بالای برخوردار هستیم.

تنوع بالای گونه های گیاهی و کشاورزی، آب و هوای کم نظیر و دیگر شاخص‌ها باعث شده است که حتی در عرصه بین المللی هم حرفی برای گفتن داشته باشیم.

حمایت از خانه خلاق

به گفته محمدنژاد، طبیعی است که اگر زمینه و بستری برای شکوفایی خلاقیت جوانان این شهرستان فراهم شود، اشتغال قابل توجهی ایجاد می‌شود.

این شهرستان می‌تواند به پایگاه تاسیس پارک علم و فناوری شرق گیلان و خانه خلاق تخصصی در حوزه گردشگری و همچنین مراکز نوآوری ویژه کشاورزی و گیاهان دارویی تبدیل شود.

این درخواست اکید ما است که بارها آن را از مسئولین پیگیری کرده ایم. در صورت تاسیس این مراکز نوآورانه و خلاق نیز، با تمام قدرت جهت شکوفایی آنها، در کنار اعضای زیست‌بوم نوآوری، خواهیم ایستاد.

منبع: روابط عمومی‌ و اطلاع رسانی مجموعه نوآوری باز کوشا

پلتفرم نوآوری باز کوشا از همه علاقمندان و ایده پردازانی که می‌خواهند ایده‌‌‌های خود را تجاری سازی کنند، دعوت می‌نماید تا در مسابقات نوآوری و فناوری ما شرکت نمایند.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است